De-a lungul istoriei artei, pictorii, sculptorii, poeții și fotografii și-au folosit imaginația pentru a transpune sărutul în artă. Definit ca simbol al vieții, al iubirii reînnoite, al începutului unei erotici sau al intimității, sărutul în artă spune nu numai poveștile de dragoste, ci poveștile de protest sau chiar de despărțire.

Actul sărutului este considerat unul dintre cele mai intime acţiuni pe care le pot împărtăși între ele două figuri. Nu este de mirare că momentul unei asemenea apropieri a atras atenția a numeroși artiști. Unii au arătat sărutul în artă ca un act violent, aproape canibalistic, în timp ce alții au încercat să prezinte poetica iubirii.

Artiștii ale căror imagini cu arta sărutului urmează mai jos, afișează diversitatea mijloacelor și înțelegerea naturii iubirii. Vizualizare plăcută!

Jean-Leon Gerome – Pygmalion şi Galatea

Pictat în 1890 de Jean-Leon Gerome, tabloul Pygmalion și Galatea prezintă o poveste din Metamorfozele lui Ovidiu de Pygmalion creând o sculptură din Galatea. Înțelegând sculptura ca forma feminină perfectă, prin puterea zeiței Iubirii Venus, sculptura din marmură este adusă la viață. Este prezentat momentul îmbrățișării erotice și momentul primului sărut între sculptor și capodopera sa. Îmbrățișarea veselă a celor două figuri în studioul artistului este una dintre capodoperele imaginilor care arată puterea iubirii și a dorinței.

Constantin Brancuşi – Sărutul

Sărutul redat de sculptorul român Constantin Brâncuși oferă o interpretare simbolică a unui corp masculin și feminin care se contopește într-unul singur. Această piesă de piatră este probabil una dintre cele mai cunoscute exemple de sculptură abstractă și o piesă care ilustrează frumos interesul lui Brâncuși ca artist. Respectul materialului și cercetarea asupra condiției umane, care definește întreaga producție a artistului este atât de remarcabil afișat aici. Diviziunea dintre cele două figuri este definită printr-o singură linie și, de fapt, aceasta este doar o diviziune simbolică, deoarece figurile sunt sculptate dintr-un singur bloc de calcar.

Man Ray – The Kiss (Sărutul)

Seamănă cu un film în continuare, această fotografie decupată prezintă interesul lui Man Ray pentru o narațiune cinematografică. Fotografia sa în alb și negru The Kiss (Sărutul) este un apropiat al buzelor unui cuplu întâlnit într-un sărut delicat și senzual. Posibil, ar fi mai bine să spunem, o anunțare a unui sărut, deoarece, de fapt, buzele doar se ating doar ușor. Celebru ca fiind un artist comercial și bun, lucrările lui Man Ray au fost influențate de cubism, dadaism, futurism și suprarealism. La un moment dat, reușit ca fotograf de modă, Man Ray este, de fapt, recunoscut pe plan mondial drept creatorul unei fotografii fără cameră pe care a numit-o Rayographs.

Gustave Klimt – The Kiss (Sărutul) 

Pentru mulți, tabloul The Kiss creat de Gustave Klimt este imaginea iconică a „artei sărutului”. Zvonul că îl reprezintă pe artistul însuși prins într-o îmbrățișare erotică cu iubita sa Emilie Flöge, tabloul este una dintre cele mai iubite și celebre piese ale artistului. Datorită unei cantități mari de culoare aurie folosită pentru a crea acest tablou, imaginea este adesea legată de imaginile cu icoane religioase. Mulți critici sugerează că Klimt a încercat, de fapt, să creeze o icoană modernă, ceva care să transcende publicul său. Nu este posibil să existe o modalitate mai bună de a privi și de a defini un sărut perfect între iubiți că acesta, ideea că sărutul ne duce la o stare diferită de a fi.

Henri de Toulouse-Lautrec – Dans le lit (În pat: sărutul)

Dacă a existat vreodată un nume care, pentru cei mai mulți dintre noi, evocă ideea unei boemii generoase la Paris, atunci este numele pictorului Henri de Toulouse-Lautrec. Cunoscut drept pictorul care a documentat viața de noapte din Paris, Lautrec a fost celebru și ca designer al celor mai frumoase afișe produse de tehnica litografiei. Pictura sa Dans le lit sau „În pat: sărutul” prezintă două figuri în îmbrățișare. Se presupune că cele două figuri sunt de fapt două prostituate de sex feminin înfipte în pat sărutându-se. Ca parte a seriei de lucrări care s-a concentrat pe relația dintre două figuri feminine surprinse în intimitatea lor, Lautrec a produs mai multe tablouri ale acestui subiect.

Pablo Picasso – Sărutul

Chiar dacă mulți ar dezbate importanța materialului de desen în producția de artă contemporană de astăzi, expresia liniei și forța erotică, aproape canibalistă a sărutului desenat de Pablo Picasso, totuşi nu o putem ignora. O reprezentare a unor iubiţi care se devorează într-o îmbrățișare pofticioasă, desenul împărtășește ideea unei mari pasiuni. Creată de Picasso la 86 de ani, mulți înțeleg aceste imagini ca o piesă care ilustrează bucuria vieții artistului.

Marc Chagall – L’anniversaire (Aniversarea)

Pictată la întoarcerea în Rusia pentru cere mâna marii sale iubiri Bella, pictura lui Marc Chagall ilustrează forța iubirii. Cele două figuri, prezentate plutind într-o stare de binecuvântare romantică, se sărbătoresc reciproc. De parcă ar fi pictat o promisiune a întoarcerii sale, tabloul radiază adevărata forță de dragoste puternică și totuși liniștită. Poezia limbajului vizual al lui Chagall este considerată una dintre cele mai bogate din istoria artei, iar pictorul este considerat unul dintre cei mai importanți pictori ai secolului XX.

Rene Magritte – The Lovers (Iubiţii)

Considerată una dintre cele mai misterioase capodopere ale picturii suprarealiste, opera de artă a lui Rene Magritte The Lovers (Iubiţii) este lăsată în mod intenționat deschisă la diverse interpretări. Prezentând două figuri cu fețele acoperite de o pânză albă, închise într-un cadru ambiguu și incapabile să comunice sau să atingă cu adevărat, mulți se întreabă dacă aceasta este o imagine a iubirii negate. Pânza ține cele două figuri pentru totdeauna separate și ca atare creează o atmosferă de mister care a şi făcut această pictură istorică.

Roy Lichtenstein – Kiss V

Agonia și extazul se contopesc într-o singură plăcere melodramatică vinovată în tabloul lui Roy Lichtenstein Kiss V. Influențat de artiștii care au experimentat opere de artă bazate pe viața de zi cu zi, Lichtenstein și-a început cariera înfățișând scene semi-abstracte din Vechiul Vest, dar curând a trecut la producerea atât de imprimeuri cât și de tablouri care fac referire la lumea benzilor desenate și reclame. Sărbătorit ca unul dintre cei mai influenți artiști Pop Art, Lichtenstein a creat adesea lucrări de artă ca și cum ar fi un desen animat sau imagini comice. Pictura lui Kiss V apare ca și cum ar fi un decupaj dintr-un comic de ziar care înfățișează o scenă a unei întâlniri sigilate cu lacrimi și un sărut.

Banksy – Sărutul celor doi poliţişti

În 2004, la Brighton, pe un perete de lângă un pub, a apărut graffiti-ul, creat de celebrul artist Banksy, al celor doi polițiști care se sărută. Cu această operă, artistul apreciat și misterios, nu numai că a denunțat homofobia, dar a și ridiculizat autoritatea. Această imagine a actului de sărut este definită ca o formă de artă de protest.

sursa: widewallks.ch

Comentează

comentarii